امروز نمی‌توان مدارس را با مدل دهه ۶۰ اداره کرد


وزیر آموزش و پرورش گفت: دروازه عبور به آموزش و پرورش پیشرفته، مطابق سند تحول، تغییر روش‌ها و ابزارهاست، امروز نمی‌توان مدارس را با مدل‌های دهه ۶۰ اداره کرد؛ بچه‌های امروز، دیگر بچه‌های دهه ۶۰ نیستند.
 سیدمحمد بطحایی با حضور در دبستان دخترانه رفاه همزمان با فرارسیدن دهه مبارک فجر و در آستانه پنجاهمین سالگرد تأسیس مدارس «رفاه» تأکید کرد: در زمان پیروزی انقلاب هشت میلیون دانش‌آموز داشتیم که اکنون به حدود ۱۴ میلیون رسیده است. نرخ پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی ۷۰ درصد بود که اکنون به ۹۸ درصد رسیده است. پوشش تحصیلی در دوره متوسطه نیز ۴۰ درصد بود که اکنون به۸۳ درصد رسیده است.
بطحایی ادامه داد: در آن زمان نرخ تحصیل در دوره فنی و حرفه‌ای هفت‌درصد بود که امروز به ۳۴ درصد رسیده است. همچنین ۱.۲ درصد فرهنگیان دارای مدرک لیسانس و بالاتر بودند که امروز به‌ بالای ۷۰ درصد رسیده است. امروز ۷۴۰ پژوهش سرا در کشور داریم که مهد تمرین مهارت‌های علمی است و ۱۴۱۰ کانون فرهنگی و ۶۵۱ دارالقرآن فعال هستند.


وی با اشاره به چالش‌های امروز آموزش و پرورش و غایت و فلسفه تعلیم و تربیت گفت: هرچند با سرعتی بسیار بیشتر از گذشته در حرکتیم، اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم. امروز اشتیاق دانش‌آموزان به مدرسه بسیار کاهش یافته و دل شان با تحصیل و حواس‌شان به مدرسه نیست و این رغبت کم شده است. باید شوق و اشتیاق آنها به تحصیل را افزایش دهیم؛ این استراتژی مهم ما در آموزش و پرورش دولت دوازدهم است.
بطحایی با تأکید بر اینکه باید در وهله اول عوامل بروز این احساس ناخوشایند در وجود دانش‌آموزان را تقلیل دهیم، گفت: باید اضطراب آنها برای تحصیل کاهش یابد، مدرسه باید به محل زندگی آنها تبدیل شود و از حضور در مدرسه با نشاط شوند. رفع موانع بسیار سخت است، بالاخره باید جراحی کرد که با درد و خونریزی همراه است. ما این عوامل را شناسایی کرده و می‌خواهیم آن را برطرف و در مسیر صحیح جلو برویم. امروز نمی‌توان مدارس را با مدل‌های دهه ۶۰ اداره کرد، بچه‌های امروز، دیگر بچه‌های دهه ۶۰ نیستند.
وی به نقش معلمان در این مسیر اشاره کرد و گفت: معلمی که درگیر مشکلات معیشت است، نمی‌تواند شش دانگ در اختیار تربیت دانش‌آموزان باشد. هرچند فقط معیشت معلم مطرح نیست، وی باید در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت داشته باشد و زمینه مشارکتش در تصمیم‌سازی‌ها گسترده شود. اخیراً امکان حضور دونفر از نمایندگان درهیأت مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان از طریق انتخابات را فراهم کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم آن را ادامه دهیم. او نیز درباره پیگیری پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته در سال ۹۷ عنوان کرد: رایزنی‌هایی با دکتر لاریجانی - رئیس مجلس- انجام دادیم و شرایط برای ایشان تشریح شده تا تدابیری برای پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان اندیشیده شود. محل جدیدی برای تأمین پاداش پایان خدمت فرهنگیان در نظر گرفته شده که امید است در صحن به‌تصویب برسد. با توجه به پیگیری که نمایندگان مجلس داشتند امیدوارم مشکلی در این خصوص وجود نداشته باشد.